Τετάρτη 21 Μαρτίου 2018

Ένας στόχος χωρίς πλάνο είναι απλά μια ευχή καταδικασμένη να αποτύχει!

Μια από τις αγαπημένες μου φράσεις είναι αυτή που βλέπετε στην φωτογραφία του άρθρου. «Ένας στόχος χωρίς πλάνο είναι απλά μια ευχή!». Μια τόσο απλή φράση, με τόσο μεγάλο όμως νόημα. Το quote αυτό ανήκει σε Γάλλο συγγραφέα Antoine de Saint Exupéry.


Η ανάπτυξη λογισμικού είναι ένας τομέας με υψηλή πολυπλοκότητα ο οποίος απαιτεί σοβαρότητα, ανάλυση, καταγραφή και αξιολόγηση πλάνου, συντονισμό της ομάδας και καθημερινό έλεγχο για να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Στα όσα χρόνια είμαι στην αγορά εργασίας, δεν έχω γνωρίσει κάποιο project το οποίο να πέτυχε χωρίς πλάνο και να έγινε success story. Φυσικά πάντα υπάρχει η τύχη και οι πιθανότητες του όλα να συμβούν. Ως επιτυχία φυσικά δεν ορίζουμε μόνο την τεχνική ολοκλήρωση και παράδοση του αλλά και την εμπορική επιτυχία όπου το ολοκληρωμένο project γίνεται προϊόν έτοιμο προς χρήση.
Ας φύγουμε όμως από τα πιο τεχνικά θέματα. Είμαι της διαμορφωμένης άποψης πώς βασικός παράγοντας των «δεινών» που περνάμε ως λαός είναι η κουλτούρα μας. Αυτό το μεσογειακό ταπεραμέντο με την επιφανειακή σκέψη, την λογική «βλέποντας και κάνοντας» και της άποψης πώς «και αύριο μέρα είναι!».

Θαυμάζω τους ανθρώπους που έχουν αναλυτική σκέψη. Αυτούς δηλαδή που μπορούν να σου περιγράψουν – αποτυπώσουν την σκέψη τους από το Α μέχρι το Ω. Αυτούς που θα σου απαντήσουν σε όλες τις ερωτήσεις, όσο δύσκολες και αν είναι χωρίς να κάνουν χρήση διπλωματικών τεχνικών ή χωρίς να αγχωθούν.

Η αλήθεια είναι πώς ελάχιστες φορές έχω συναντήσει ανθρώπους που γνωρίζουν τι σκέφτονται, τι θέλουν να κάνουν και πόσο καλά έχουν αναλύσει την ιδέα-σκέψη τους. Συνήθως κάποιος έχει μια αφηρημένη ιδέα, την οποία έχει σκεφτεί μέχρι το βήμα Γ. Οι ερωτήσεις μετά το βήμα Γ λαμβάνουν συνήθως την απάντηση «Αυτό δεν το έχω σκεφτεί ή δεν το γνωρίζω». Συνήθως όταν φτάσουμε στην «απογύμνωση» του «πλάνου» παρατάμε την ιδέα μας. Αυτό δεν είναι πάντα καλό. Μπορεί αυτές οι ερωτήσεις να μας προστάτευσαν από ένα λάθος βήμα, μπορεί όμως αυτές οι ερωτήσεις να μας βοηθήσουν για να καταγράψουμε τα βήματα του πλάνου μας από το Γ μέχρι το Ω.

Ως άνθρωπος με άποψη και επιχειρήματα που εκφράζει ελεύθερα την γνώμη του έχω δεχθεί και ασκήσει συχνά έντονη κριτική. Η κριτική αυτή είναι πάντα καλοπροαίρετη, όσο σκληρή και αν είναι. Ένας γνωστός επιχειρηματίας κάποτε λόγο του ιδιαίτερου χαρακτήρα μου, μου είχε πει : «Ο επιχειρηματικός μου μέντορας μου είχε κάποτε δώσει μια συμβουλή : Να έχεις πάντα κάποιον δίπλα σου που θα σου ασκεί κριτική. Να τον πληρώνεις ακόμα και αν δεν κάνει τίποτα άλλο. Εσύ συνδυάζεις κριτική, προτάσεις και ευστροφία λόγου και έργων».

Πράγματι αν θεωρήσουμε πώς μπορεί να υπάρξει το «τέλειο πλάνο» με τις περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας, αυτό θα προκύψει μόνο μέσα από ζυμώσεις προτάσεων, καλοπροαίρετης κριτικής, συσκέψεων και καταγραφής του σχεδίου από το Α μέχρι το Ω. Να θυμάστε καλός οιωνός πώς έχετε κάνει μια πολύ καλή δουλειά είναι όταν νιώθετε σίγουροι μέσα σας και υπερήφανοι για το αποτέλεσμα της εργασίας σας. Όταν ενώ θα εκθέσετε το πλάνο αυτό προς διαβούλευση με την υπόλοιπη ομάδα δεν θα βρεθεί κάποιος να σας κάνει μια ερώτηση την οποία δεν έχετε σκεφτεί ή δεν μπορείτε να την απαντήσετε.

Κλείνοντας να θυμάστε μια ακόμα συμβουλή που μου είχε δώσει κάποτε ένας άλλος επιχειρηματίας. Αν στο τραπέζι της ομάδας σου είσαι ο εξυπνότερος, ο πιο μορφωμένος, ο πιο παθιασμένος, ο περισσότερο κοινωνικός, ο πιο δραστήριος και ο περισσότερο τελειομανής για ένα πράγμα να είσαι σίγουρος. Το πιθανότερο είναι πώς βρίσκεσαι σε λάθος τραπέζι. Άλλωστε ένα σχήμα ομάδας πρέπει να έχει όσο γίνεται μεγαλύτερη ποικιλομορφία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου